درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:50:3 FA | AR | PS | EN
سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            






تاریخ نشر: 1402/11/11 - 07:38:0
تعداد بازدید: 399
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

برخی کشورها به دنبال معامله با حکومت طالبان بودند
 برخی کشورها به دنبال معامله با حکومت طالبان بودند

گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که برخی از کشورهای منطقه به دنبال یک «معامله‌ی‌ بزرگ» با طالبان بودند و می‌خواستند در بدل تشکیل دولت فراگیر، این گروه را به رسمیت بشناسند.

به گزارش انصار، این نهاد در گزارشی که دیروز با عنوان «همسایگی طالبان: دیپلوماسی منطقه‌ای با افغانستان» منتشر کرده، روابط حکومت طالبان با کشورهای منطقه و همسایه‌ی افغانستان را بررسی کرده است‌.

در این گزارش آمده است که اکثر کشورهای جهان به‌دلیل نقض حقوق زنان و دختران از کابل دوری می‌کنند، اما کشورهای منطقه برای نیازهای‌شان در زمینه‌ی امنیت و ثبات اقتصادی با این گروه «معامله» می‌کنند.

گروه بین‌المللی بحران در این گزارش گفته است که سیاست کشورهای منطقه در قبال حکومت طالبان متفاوت است، اما همه‌ی آن‌ها توافق دارند که تماس با آنها «ضروری» است.

این نهاد افزوده است که حتا زمانی که دیپلومات‌های غربی در واکنش به ممنوعیت آموزش و تحصیل زنان و وضع قوانین سخت‌گیرانه از سوی حکومت طالبان، ملاقات‌های خود با آنها را لغو کردند، بازیگران منطقه‌ای به‌دنبال تعامل بیشتر با آنان بودند.

براساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، شماری از کشورهای منطقه ممنوعیت آموزش و تحصیل زنان و دختران را محکوم کرده‌اند، اما به‌طور کلی آنان تمایل دارند که در تعامل با حکومت طالبان، در مورد حقوق زنان و دختران تأکید نداشته باشند.

گروه بین‌المللی بحران‌گفته است که کشورهای منطقه متقاعد شده‌اند که بهترین راه تأمین منافع شان و تعدیل رفتار حکومت طالبان در درازمدت، «مشورت صبورانه» با آنهاست؛ نه «طرد» آنان.

این نهاد بین‌المللی اضافه کرده است که با وجود این، همکاری‌های منطقه‌ای از سوی حکومت طالبان از آنچه که برخی همسایه‌های افغانستان می‌خواستند، محدود بوده است.

براساس گزارش این نهاد، برخی از همسایه‌های افغانستان می‌خواستند حکومت طالبان در بدل به رسمیت‌شناسی، حکومت فراگیر تشکیل دهند و در آن سیاست‌مداران مورد حمایت این کشورها که در گذشته مخالف طالبان بوده‌اند، دخیل باشند.

گروه بین‌المللی بحران اما گفته است که طالبان به تمام این تلاش‌ها پاسخ رد داده‌اند و آن را «مداخله خارجی» در امور افغانستان دانسته‌اند.

این نهاد افزوده است که دیدگاه حکومت طالبان در مورد حکومت‌داری مبتنی بر حفظ انحصار در دستگاه دولتی و گماشتن افراد وفادار در پست‌های کلیدی است و به همین دلیل، به صراحت پیشنهاد‌های کشورها در مورد تشکیل دولت فراگیر با حضور مقام‌های سابق را رد می‌کنند.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که شماری از کشورهای منطقه در حال ناامیدی از حکومت طالبان هستند و به نظر می‌رسد که تلاش برای دستیابی به توافق فراگیر با آنها را متوقف کرده‌اند.

این نهاد گفته است که در عوض، کشورهای منطقه به  مذاکرات مقطعی با حکومت طالبان در مورد شماری از نگرانی‌های محدود دوجانبه، روی آورده‌اند.

براساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، هماهنگی بسیار کمی در مورد نگرانی‌های کوچک در رابطه با حکومت طالبان وجود دارد و یا اصلا وجود ندارد، اما آن‌ها از همدیگر در مورد نحوه‌ی بهترین برخورد با طالبان می‌آموزند.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که دیپلومات‌ها متوجه شده‌اند که مقام‌های حکومت طالبان در کابل از «زبان آشتی‌جویانه» کار می‌گیرند، اما در وقت عمل با مشکل مواجه می‌شوند؛ زیرا اغلب توسط مافوق‌های‌شان در کندهار تضعیف می‌شوند.

این نهاد گفته است که تلاش‌ها برای دورزدن مقام‌های طالبان در کابل و مذاکره‌ی مستقیم با رهبر آنها در کندهار نیز تا اکنون ثمری نداشته است؛ به این دلیل که هبت‌الله آخندزاده اکثرا طرح‌های دیپلوماتیک را رد می‌کند.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که با وجود این، برخی از کشورهای همسایه‌ی افغانستان هنوز در حال سرمایه‌گذاری زمان و انرژی برای بازکردن کانال‌های مستقیم با رهبر طالبان است، اما تجربه‌ی آن‌ها نشان می‌دهد که رهبر طالبان می‌خواهد در انزوا بماند.

این نهاد گفته است که در حال حاضر کادر کوچکی از دیپلومات‌های منطقه‌ای که اغلب با پرسونل اندک و بودجه‌ی ناچیز در سفارت‌خانه‌ها در کابل حضور دارند، با حکومت طالبان تعامل می‌کنند.

براساس گزارش این نهاد، این دیپلومات‌ها نیز به دلیل ملاحظات امنیتی تعاملات خود با حکومت طالبان را محدود کرده‌اند، از جمله دیپلومات‌های روسیه و چین به‌دلیل حملات بر شهروندان کشورهای شان در کابل تحرکات خود را در این شهر کاهش داده‌اند.

این نهاد دلیل ادامه‌ی تعامل کشورهای منطقه با حکومت طالبان را موضوعاتی چون نگرانی‌های امنیتی، درگیری‌های مرزی، تکثیر سلاح و مبارزه با مواد مخدر و مسائل اقتصادی مانند تجارت، سرمایه‌گذاری خارجی، مدیریت آب و تغییرات اقلیمی دانسته است.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که یکی دیگر از حوزه‌های اصلی همکاری کشورهای منطقه با حکومت طالبان، همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی است.

این نهاد گفته است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، کشورهای منطقه در حال مشاهده‌ی فرصت‌های تجاری هستند و طرح‌هایی را برای انتقال کامیون‌ها، واگن‌های ریلی، گاز و برق از مرزها، مطرح می‌کنند.

براساس گزارش این نهاد، حکومت طالبان برای شروع کار روی چنین پروژه‌هایی بی‌تاب هستند، هرچند برخی از موانع در کوتاه‌مدت غیرقابل اجتناب است.

این نهاد گفته است که منطق برای اتصال بهتر اقتصادی منطقه‌ای بسیار زیاد است، به‌ویژه در بخش انرژی که کشورهای آسیای مرکزی در جستجوی بازارهای جدید هستند، در حالی که آسیای جنوبی به منابع جدید نفت، گاز و برق نیاز دارد.

با این حال، گروه‌ بین‌المللی بحران گفته است که موانع همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای با حکومت طالبان نیز زیاد است، از جمله تحریم‌های بین‌المللی که سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی در افغانستان را با چالش مواجه کرده است‌.

گروه بین‌المللی بحران گفته است که برخی اقدامات حکومت طالبان، از جمله ایجاد زیرساخت‌های آبی بدون هماهنگی کشورها تنش‌هایی را با همسایگان افغانستان، از جمله ایران و ازبکستان ایجاد کرده و این تنش‌ها گاهی به درگیری نظامی انجامیده است.

این نهاد گفته است: «در چنین فضای تب‌آلودی، دولت‌های منطقه ممکن است وسوسه شوند که از جاه‌طلبی‌های خود برای تعامل با حکومت طالبان کم کنند. با این حال، انجام این کار احتمالاً حل چنین مشکلاتی را دشوارتر می‌کند و راه‌حل‌های دیگر چالش‌هایی را که همسایگان در افغانستان با آن روبه‌رو هستند دور از دسترس قرار می‌دهد.»

گروه بین‌المللی بحران گفته است که بسیاری از گام‌ها به سمت همکاری منطقه‌ای با حکومت طالبان شامل کشورهای غربی نمی‌شود، اما آن کشورها از نتایج آن سود می‌برند. به عنوان نمونه اروپا از منطقه‌ی باثبات و خودکفا که منبع اصلی مواد مخدر، مهاجران و تروریزم نباشد، سود می‌برد.

این نهاد افزوده است: «با این حال، تحریم‌ها و سایر اقداماتی که از غرب سرچشمه می‌گیرد و هدف‌شان نشان‌دادن عدم موافقت با حکومت طالبان است، موانعی بر سر راه روابط کارآمدتر بین کابل و پایتخت‌های منطقه هستند؛ خواه رأی‌گیری در بانک جهانی در مورد یک پروژه آب باشد یا اجازه ارسال تجهیزات به مرزبانان حکومت طالبان علی‌رغم تحریم‌ها.»

این نهاد تأکید کرده است که «پیشرفت بیشتر به حمایت غرب بستگی دارد - یا حداقل رضایت. در حالی که چنین اقدامات عملی نباید متضمن به رسمیت شناختن رژیم طالبان باشد، اما به صلح و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.»

گروه بین‌المللی بحران نتیجه گرفته است که رژیم طالبان در صورت احترام به حقوق‌‌بشر، روزی عضو جامعه‌ی بین‌المللی خواهد شد، اما این امر در آینده‌ی قابل پیش‌بینی اتفاق نخواهد افتاد.

این نهاد گفته است که این بدان معنا است که «افغانستان احتمالاً برای سال‌های آینده توسط یک رژیم ناشناخته اداره خواهد شد.»

گروه بین‌المللی بحران گفته است که مردم افغانستان نباید گروگان این مسأله شوند و به‌خاطر میلیون‌ها نفر فقیر در افغانستان و سراسر منطقه، تلاش‌ها باید ادامه یابد تا روابط حکومت طالبان با جهان کارآمدتر شود، حتا به صورت مقطعی.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/29907






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.